Het efficiëntste fietsschoonmaakproduct kost 19.8 eurocent

Iedere fietser herkent volgende beschrijving. Regenweer, afgereden remblokjes die grijze smurrie achterlaten op de remrand. De benen zijn besmeurd met slijk en vuil. Een half geroeste ketting en geen zin meer om jouw beloved one te kuisen. Krijg het vuil en de viezigheid er nog maar eens af, de dag nadien. Kettingvet vermengd met zand, slijk en wie weet wat. De oplossing kost 19.8 eurocent en koop je bij de winkelketen Action.

Ik weet het. Wie associeert deze winkel met fietssport. Niemand, tenzij je een goedkope fietsbel, een set reflectoren of een fluovestje zoekt. De winkel staat geboekstaafd als de prijsjager die radicale bodemprijzen combineert met een kwaliteit die niet per se hoge toppen moet scheren. Eén artikel gebruik ik al tien jaar. Ik rijd er speciaal voor om, als ik er geen meer heb. De zogenaamde superspons van Action van het merk Spargo is top.

Geen kras op de lak

Een verpakking telt 5 sponzen voor 99 eurocent. Ze zijn grijs en ze wegen, en kosten, twee keer niks. Kettingvet, zand, vuil en vetzakkerij komt er met één veeg af. Een emmertje water met Dreft en het sponsje geven een schitterend resultaat. Het lijkt een verkooppraatje van een marktkramer, maar ik verzeker jullie. Ik ben niet gesponsord, pardon the pun, en doe dit zonder enig voordeel, behalve een schone fiets. Ik zeg het maar: voor 99 eurocent of 0.198 euro per stuk, kan je niet sukkelen.

Ik raad deze spons aan omdat ik in mijn jeugdjaren een gekende gele afwasspons gebruikte met groene schrobrand. Ik hield er beschadigde lak aan over, die ik wist weg te werken met autopolish. Sindsdien ben ik overgeschakeld op de sponsjes van Action. Eventueel met een stel ‘doktershandschoenen’ wordt het poetsen van je fiets een makkie.

Bij de meeste sponsen blijft kettingvet op de spons kleven. Vanaf dat je je ketting aanraakt, smeer je het vet verder over alle andere delen. De supersponsen van Spargo absorberen het vet. Ze beweren zelfs dat je geen reinigingsmiddel nodig hebt. Dat heb ik nog niet geprobeerd, omdat Dreft doeltreffender werkt. Maar je ziet de absorptiekracht. Na een poetsbeurt is mijn spons nog steeds grijs, zoals oorspronkelijk.

Proper of schoon

Er zijn veel merken die fietspoetsmiddelen verkopen. Ze zetten het voorzetsel ‘fiets-‘ ervoor en de prijs vertienvoudigt. “Fietsontvetters” hebben hetzelfde verhaaltje. Terwijl doodgewone Dreft hetzelfde doet. Profploegen krijgen de middelen om dat te doen, maar de liefhebber geeft zijn centen liever aan een bakje koffie, beenwarmer of buitenband.

Er is wel één nadeel verbonden aan deze sponsen. Ze desintegreren na één keer. Doordat je je ketting of tandwielen raakt, versnipperen de sponsen. Ze breken in stukjes of ze schuren letterlijk weg. Ik begin altijd met het frame en de gladde onderdelen, om nadien de ‘scherpere’ onderdelen aan te pakken. Gegarandeerd, komt het dan wel goed. Ze zitten per vijf verpakt, dus een voorraad inslaan is aangereden.

Veel poetsplezier. Online te bestellen via deze link. Ik zou zeggen: schiet in Action.

Wil je meer lezen? Like Fietspiratie op Facebook, volg me via Instagram of abonneer je gratis op mijn YouTubekanaal.

Plaats een reactie